Thursday Feb 09, 2023

پادکست آرته باکس ۱۸۸ - کشف نقاشی

پادکست هنرهای تجسمی شماره شصت و چهار - بهرام دبیری - قسمت اول: کشف نقاشی

در اولین اپیزود از گفت‌وگو با بهرام دبیری، هنرمند نقاش، او از دوران کودکی و نوجوانی خود در شیراز می‌گوید. دبیری متولد ۱۳۲۹ خورشیدی در شیراز است، او در این اپیزود پادکست آرته‌باکس از حال و هوای خانواده‌اش در شیرازِ آن روزها می‌گوید. مانوس بودن خانواده‌ی دبیری با اشعار حافظ و سعدی و گردش‌های آخر هفته در تخت‌جمشید عشق به هنر و فرهنگ را از همان کودکی در دل بهرام دبیری زنده کرد اما تصمیم قاطع او برای نقاش شدن به یک عصر دلپذیر در ۱۲ سالگی بازمی‌گردد، روایت شنیدنی این روز را از زبان بهرام دبیری بشنوید. 
دبیری از مهاجرت از شیراز به تهران و تحصیل در دانشکده‌ی هنرهای زیبا می‌گوید. دانشکده‌ای که اثرگذارترین نسل هنرمندان ایران در آن تدریس می‌کردند. نام‌هایی چون: بهرام بیضایی، هانیبال الخاص، پرویز تناولی، محسن وزیری‌مقدم سرکلاس دانشکده‌ی هنرهای زیبا می‌آمدند و تدریس می‌کردند. بهرام دبیری از تاثیر هانیبال الخاص بر تاریخ معاصر نقاشی ایران می‌گوید. او دوره‌های مختلف کاری خود را برمی‌شمرد و با شرح جزییات، تاثیر دوره‌های تاریخی و اجتماعی ایران بر آثارش را بیان می‌گوید. روایت جالب و تامل‌برانگیزی خواهید شنید از کار بهرام دبیری روی نقوش سنتی ایران و نمدمالی و تاثیر آن بر روی بازار فرش ایران!

برای مشاهده گفتگوی تصویری می توانید به سایت آرته باکس مراجعه کنید.

تهیه کننده: فخرالدین انوار

تولید: زهرا بلدی، پرهام وفایی

ضبط در استودیو آرته

گوینده: آزاده نوزاد مقدم

متن معرفی: شکیبا شخصیان

آرته پروژه ايست كه تاريخ شفاهي ما را از زبان فرهيختگان و هنرمندان بزرگ ايراني براي شما بازگو ميكنه. اين پروژه صرفا با اتكا به حمايت هاي مالي علاقمندان فرهنگ و هنر پيش ميرود. يادمون باشه كه تاريخ معاصر هويتي از اكنون ماست، هويتي كه در آشوب و دغدغه هاي رنگ به رنگ در حال فراموشيه. 

از شما دعوت ميكنيم با پيوستن به حاميان مالي آرته، ما را در ادامه راه ياري دهيد.

برای مشارکت مالی در پادکست آرته لطفا به صفحه ما در وبسایت حامی باش مراجعه فرمایید.

www.artebox.ir

https://hamibash.com/artebox

www.instagram.com/artehbox.ir

www.facebook.com/artehbox

t.me/artebox

https://www.youtube.com/channel/UCBXxqB5alRcZUoZsVfM8S-w

 

Comments (0)

To leave or reply to comments, please download free Podbean or

No Comments

Copyright 2019 All rights reserved.

Podcast Powered By Podbean

Version: 20240320